روز جهانی اسکیزوفرنی 
روز جهانی اسکیزوفرنی توسط بنیاد ملی اسکیزوفرنی به افتخار دکتر «فیلیپ پینل»، ایجاد شد. دکتر پینل، یکی از چهره‌های اصلی است که برای ارائه مراقبت‌های انسانی و درمان بیماری‌های روانی تلاش‌های زیادی انجام داده.
روز جهانی اسکیزوفرنی چالش‌هایی را که هر 100فرد مبتلا به این اختلال با آن مواجه است، مشخص می‌کند. این کار، راه را برای همه هموار می‌سازد تا خود را در مورد اسکیزوفرنی آموزش دهند و انگ و تبعیض پیرامون این بیماری را از بین ببرند

- علائم هشدار دهنده اولیه اسکیزوفرنی
در برخی افراد، اسکیزوفرنی به طور ناگهانی و بدون هشدار ظاهر می‌شود. اما برای بیشتر افراد، مدت‌ها قبل از اولین دوره شدید، با علائم هشداردهنده ظریف و کاهش تدریجی عملکرد همراه است.
اغلب، دوستان یا اعضای خانواده فرد مبتلا از ابتدا می‌دانند که مشکلی وجود دارد، بدون اینکه دقیقا بدانند چیست.
در مراحل اولیه، فرد مبتلا به اسکیزوفرنی، ممکن است برای دیگران غیرعادی، بی‌انگیزه، بی‌احساس و گوشه‌گیر به نظر بیایید.
ممکن است شروع به منزوی شدن، یا نادیده گرفتن وضعیت ظاهری خود کند، چیزهای عجیب و غریب بگوید و نسبت به زندگی بی‌تفاوتی نشان دهد. ممکن است سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایش را رها کند و عملکردش در محل کار یا مدرسه بدتر شود.
شایع‌ترین علائم هشداردهنده اولیه عبارتند از::

*افسردگی، کناره‌گیری اجتماعی

*خصومت یا بدگمانی، واکنش شدید به انتقاد

*بدتر شدن بهداشت فردی

*ناتوانی در گریه کردن، یا ابراز شادی، یا خنده یا گریه نامناسب

*پرخوابی یا بی‌خوابی

*فراموشکاری

*ناتوانی در تمرکز

*گفتن جملات عجیب یا غیرمنطقی

وقتی رفتارهای غیرعادی باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما یا یکی از عزیزانتان می‌شود، حتما به دنبال مشاوره پزشکی باشید. اگر اسکیزوفرنی یا هر مشکل روانی دیگری دلیل این رفتارهای غیرعادی باشد، درمان زودهنگام موثر است .

 

- درمان اسکیزوفرنی
با درمان مناسب و خودیاری، بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند عملکرد طبیعی خود را به دست آورند و حتی بدون علامت باشند.

اسکیزوفرنی نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد. اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی حتی زمانی که احساس بهتری دارند، برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید نیاز به ادامه درمان دارند.

موثرترین استراتژی درمانی برای اسکیزوفرنی شامل ترکیبی از دارو، درمان، تغییرات سبک زندگی و حمایت اجتماعی است.
اسکیزوفرنی نیاز به درمان طولانی‌مدت دارد. اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی حتی زمانی که احساس بهتری دارند، برای جلوگیری از بروز مشکلات جدید نیاز به ادامه درمان دارند.
با این حال، درمان می‌تواند در طول زمان تغییر کند. با بهبود علائم، پزشک ممکن است دوز دارو را کاهش یا آن را تغییر دهد.
دارو برای اسکیزوفرنی با کاهش علائم روان‌پریشی مانند توهم، هذیان، پارانویا و اختلال در تفکر عمل می‌کند. این روش به تنهایی باعث درمان نمی‌شود. همچنین برای درمان علائمی مانند کناره‌گیری اجتماعی، فقدان انگیزه و عدم بیان عاطفی بسیار کمتر مفید است.
یافتن دارو و دوز مناسب یک فرآیند آزمون و خطا است. در حالی که دارو نباید به قیمت کاهش کیفیت زندگی شما مصرف شود، در مورد این فرآیند صبور باشید و هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.
گروه‌درمانی می‌تواند بیمار را با دیگرانی که در موقعیت مشابهی قرار دارند، ارتباط دهد.
خودیاری هم در کنار این درمان‌ها موثر است. احساس خود را بهبود ببخشید و عزت نفس خود را افزایش دهید.
هر چه بیشتر به خودتان کمک کنید، کمتر احساس ناامیدی و درماندگی خواهید کرد و احتمال اینکه پزشکتان بتواند داروهای شما را کاهش دهد بیشتر می‌شود.

کودکستان و دبستان دخترانه غیر دولتی حدیثsmiley

گزارش تصویری