*فبک چیست؟

برای شما هم احتمالا پیش آمده است که فرزند شما سوال هایی از شما بپرسد که دقیقا ندانید چه پاسخی باید به او بدهید؟ سوال هایی از قبیل آن که آن ها چگونه متولد شده اند؟ چرا افراد می میرند؟ بعد از مرگ چه اتفاقی برای آن ها می افتد و هزاران سوال دیگری که هر کودک متناسب با شخصیت خود از شما می پرسد.

فبک زمینه ای برای آموزش فلسفه و سوال های کلیدی کودکان به زبانی ساده و متناسب با سن آن ها است. تاکید اصلی این گرایش از فلسفه، نشستن سر کلاس های خشک و سرد فلسفه نیست! بلکه کودکان در جریان بازی ها، کتاب ها، تمرین ها و داستان های مختلف فلسفه را یاد می گیرند.

در این کلاس های آموزشی فلسفه طرز فکر فلاسفه ای مانند سقراط، افلاطون، ابن سینا یا ملاصدرا به کودکان آموزش داده نمی شود، بلکه فبک یک روش و رویکرد آموزشی است که مهارت تفکر و گفت و گوی فعالانه را به کودکان آموزش می دهد.

*در کلاس های فبک کودکان چه چیز هایی یاد می گیرند؟

زمانی که شما کودک خود را در دوره های فبک ثبت نام می کنید، کودک شما چه چیزهایی یاد می گیرد؟ 

اصلی ترین و اولین چیزی که کودکان در فبک آموزش می بینند، مهارت گوش کردن است. کودکان یاد می گیرند به دقت به چیزهایی که می شوند گوش کرده و جنبه های مختلف آن را در همان لحظه شنیدن متوجه شوند.

این کلاس ها معمولا به صورت گروهی برگزار می شود. تمرین ها و فعالیت های آن هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی است. در تمرین های گروهی کودکان یاد می گیرند با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و بهترین تصمیم جمعی را بگیرند.

در این دوره کودکان یاد می گیرند به مسائل از دیدگاه های مختلف نگاه کنند. می آموزند که یک مساله واحد می تواند چندین پاسخ و راه حل داشته باشد و مهارت حل مساله را آموزش می بینند.

کودکان با انجام تمرین های مختلف آموزش می بینند که بتوانند احتمال رویدادهای مختلف را حدس زده و خود را برای آن آماده کنند.

*فبک چه مزایای برای کودک شما به دنبال خواهد داشت؟

اگر کودک شما دوره های فبک را بگذراند، اعتماد به نفس بالاتری به دست خواهد آورد و از صحبت کردن در جمع ترسی نخواهد داشت.

این دوره ها به کودکان شما کمک می کند که نگران بیان دیدگاه های مخالف دیگران نباشند و نظرات خود را حتی اگر مخالف با نظر جمع باشد، بیان کنند. همچنین کودکان شما می آموزند که نظرات مخالف خود را بدون غرض ورزی گوش کرده و آن ها را در صورت درست بودن بپذیرند. می آموزند در طرز فکر خود تجدید نظر کرده و روش های دیگر را امتحان کنند.

مهارت پرسشگری را یاد گرفته و حس کنجکاوی آن ها تقویت می شود. به کودکان آموزش داده می شود که با دلایل و مدرک آشنا شده و هیچ موضوعی را بدون دلیل رد نکرده و یا نپذیرند. این کودکان نسبت به کودکان دیگر راحت تر وارد اجتماع شده و با دیگران ارتباط برقرار می کنند. از قضاوت شدن نمی ترسند و تعامل دوستانه تری با دیگران برقرار خواهند کرد. می توانند موضوعات را دسته بندی کرده و به شیوه منظم تری به آن ها فکر کنند.

به آن ها کمک می کند که با هدف زندگی خود آشنا شده و متوجه این مساله شوند که در زندگی آینده خود دنبال چه چیزی هستند. این کودکان دیگر به صورت کورکورانه از دیگران تقلید نمی کنند.

کودکان در هر سنی،در واقع بهتر است گفته شود سنی که شروع به پرسش در مورد سوالات پیرامون خود می کنند میتوانند در کلاسهای فبک شرکت کرده و پاسخ مناسبی از سوالات را دریافت کنند.

موفقیت و دانایی آرزوی ماست برای کودکانمانsmiley

 

کودکستان و دبستان دخترانه غیردولتی حدیث ایرانیان زمین