ریتمیک یعنی چه؟
به معنای موزون و وزندار است
در واقع هر چیزی که طبق یک الگوی منظم و وزندار رفتار کند، ریتمیک گفته میشود.
حرکات ريتميک وابسته به تربيت بدنى و ورزش است. اين حرکات فعاليتهايى عمومى هستند آميختهاى از حرکت و هنر، حرکات ريتميک يعنى بيان زيبايىشناسى در قالب حرکت
مردم به دلايل مختلف به اين نوع از فعاليتها مىپردازند. حرکات ريتميک رابط ايدهها و احساسات و بهعنوان هنر خلاق است و مانند ساير هنرها مکمل تجارت تربيتى است. اين حرکات در چارچوب يک فعاليت تفريحى لذتبخش و آرامشبخش صورت مىگيرد و وسيلهاى براى اظهار خود افکار، احساسات، ابزارى براى درمان، افزايشدهندهٔ آمادگى جسمانى و کاهندهٔ اضطراب است
ميراثهاى فرهنگى از طريق حرکات ريتميک منعکس و منتقل مىگردد. در دو دههٔ گذشته حرکات ريتميک هوازى و حرکاتى همراه با موزيک براى توسعهٔ ميزان آمادگى جسماني، بهخوبى گسترش يافته است
بهداشت و تندرستي، تفريحات و حرکات ريتميک به تربيت بدنى و ورزش وابستهاند و هدف آنها پرورش تمام ابعاد وجودى انسان و بهبود سطح کيفى زندگى اوست. ارتقاى سطح تندرستي، دنبال کردن فعاليتهاى مفيد تفريحي، و اظهارات خلاق از طريق حرکات ريتميک، تجاربى هستند که همراه فعاليتهاى حرکتى در قلمرو تربيت بدنى و ورزش، استعداد بهبود زندگى را در تمام افراد بهوجود مىآورند. البته شکوفا ساختن اين استعدادها در گرو رهبرى دستاندرکاران حيطههاى تندرستي، تفريح، حرکات ريتميک و تربيت بدنى و ورزش است
برای پرورش مهارتهای حرکتی، هماهنگی بدنی، تقویت درک ریتم، دقت حرکتی)
از کودکان بخواهیم که :
– دو گروه به شکل قطار تشکیل دهند؛ یک گروه قطار سریع السیر و یک گروه قطار عادی . وقتی مربی ریتم سریعی را با طبل می نوازد قطار سریع السیر حرکت می کند و هنگامی که ریتم آهسته أی را می نوازد، قطار عادی. به جای مربی یکی از کودکان هم می تواند با نواختن ریتمها به قطارها علامت دهد.
– به صورت نیمدایره بایستند، یکی از کودکان مقابل آنها قرار گیرد و حرکت ریتمیکی را با دست، پا و یا بدن خود انجام دهد و همه کودکان مانند آینه أی حرکت او را تقلید کنند. این تمرین را می توان با دادن سازی کوبی به هر یک از کودکان انجام داد، به طوری که تقلید از ضربات ریتمیک کودک راهنما را با سازهای خود انجام دهند. این تمرین به صورت دوره أی نیز انجام می شود و هر کودک به نوبت در مقابل دیگران قرار گرفته راهنما می شود.
– با ریتم سازی که مربی می نوازد در کلاس خرکت کنند و به محض آنکه صدا قطع شد به حالت بی حرکت بایستند و مجدداٌ به محض شروع شدن ریتم با هر سرعتی که می شنوند حرکت کنند. مربی در حین حرکت کودکان می تواند از ریتمهای مختلف برای تغییر در سرعت آنها استفاده کند.
– چشمهای کودک را می بندیم به طوری که دستهای مربی را نبیند و از او می خواهیم ریتم دست زدن مربی را تقلید کند و تعداد ضربات دستهای مربی را بگوید.
– کودکی در جلوی صف با سرعت و ریتم دلخواه به صورتهای مختلف حرکت کند و کودکان دیگر سرعت و حرکت پا و بدن خود را با او هماهنگ کنند
کودکستان و دبستان دخترانه غیردولتی حدیث ایرانیان زمین